Dlaczego po zmiksowaniu materiału dźwiękowego niezbędny jest MASTERING?
Dlatego, żeby materiał nie "odstawał" brzmieniowo i dynamicznie od innych profesjonalnych nagrań. W głośniejszych partiach utworów, na poszczególnych śladach występują akcenty, które podczas miksowania nakładają się na siebie i występuje zjawisko interferencji fal akustycznych, co powoduje znaczny skok sinusoidy, bez relatywnego odczucia zmiany głośności. Z tego powodu niemożliwe jest mocne wysterowanie sygnału podczas miksowania, ponieważ podciąganie volum'u na wyjściu miksera spowoduje ścięcie szczytów sinusoidy i w nagraniu pojawią się przestery. Jest jeszcze wiele innych powodów, dla których MASTERING jest niezbędny, ponieważ:
Pierwszy etap obejmuje wstępne przygotowanie utworów
- usunięcie DC Offsetu (stała składowa sinusoidy, która przesuwa ją względem osi X zawężając dynamikę)
- obcięcie ciszy przed i po utworze
- odszumienie niektórych partii
- konwersja częstotliwości do formatu płyty CD 44,1 kHz (jeżeli materiał jest zgrany w innej częstotliwości)
Drugi etap obejmuje poprawę brzmienia i dynamiki utworów
- korekta częstotliwości w tercjach
- nakładanie kompresorów wielopasmowych
- dodanie magnetycznego wysycenia analogowego
- poszerzanie bazy stereo
- stosowanie innych procesorów psychoakustycznych polepszających jakość dźwięku jak np. BBE Sonic Maximizer
- maksymalizacja i dithering sygnału
Trzeci etap to już przygotowanie "płyty matki"
- ustalenie kolejności utworów
- poziomu wzajemnej głośności
- długości przerw pomiędzy nimi
- wypalenie płyty CDR
- kontrola techniczna sygnału
Tak w skrócie przedstawia się proces masteringu, ale istnieje jeszcze wiele innych technologii mających zastosowanie podczas pracy nad brzmieniem utworów, np. dzięki analizie spektrum i wtyczce FreeFilter możliwe jest duże zbliżenie brzmienia utworów do nagrań wzorcowych którymi mogą być płyty Waszych ulubionych wykonawców, dlatego podczas sesji nagraniowej, miksowania czy masteringu dobrze jest słuchać innych nagrań i porównywać się do najlepszych wzorów. |